Het autolandschap verandert de laatste jaren in een hoog tempo. Waar men tientallen jaren eigenlijk alleen maar kon kiezen tussen diesel- en benzinemotoren, zijn de hybride- en elektrische motoren erbij gekomen en lijkt het erop dat met name elektrische auto’s een rijke toekomst hebben. Maar wat is het verschil tussen die drie aandrijvingen?

De motoren op fossiele brandstoffen

Wie een autobedrijf binnenwandelt, zoals dat van Ferdy Snijders in Emmen, zal vooral auto’s zien die motoren hebben op fossiele brandstoffen. Hiermee wordt bedoeld: benzine of diesel en heel soms nog LPG. Dit zijn de meest traditionele vormen van aandrijving en deze worden al meer dan honderd jaar gebruikt om auto’s van A naar B te brengen. Het grote nadeel hiervan is echter, dat fossiele brandstoffen vervuilend zijn en tegenwoordig ook een flinke duit kosten. De prijs van een liter benzine is in de afgelopen twintig jaar gigantisch gestegen en het kost dus behoorlijk veel geld om je auto vol te gooien. De vervuiling van deze brandstoffen zorgt er echter voor dat deze motoren steeds meer in het gedrang komen en fabrikanten druk zoeken naar alternatieven. Maar zoveel jaar aan benzine- en dieselmotoren werk je niet zomaar weg in de automarkt en dus rijdt het aanbod op de occasionmarkt nog altijd overweldigend op benzine of diesel.

Hybride motoren

Hybride motoren lopen ook alweer een tijdje mee en zijn een soort ‘tussenstation’ tussen rijden op fossiele brandstoffen en volledig elektrisch rijden. Bij een hybride motor wordt de traditionele diesel- of benzinemotor ondersteund door een elektromotor, die vaak ook een tijdje op zichzelf kan rijden. Dat betekent dat je korte afstanden volledig elektrisch kan rijden en de benzine- of dieselmotor automatisch aan gaat als je hoger dan een bepaalde snelheid gaat, of als de accu te leeg is om de auto verder aan te drijven. De elektromotoren maken de hybride modellen vaak ook een stuk zuiniger dan hun op benzine of diesel rijdende evenknieën, omdat handelingen die het nodige aan brandstof vragen – zoals het starten of wegrijden – worden ondersteund door de elektromotor en dus minder vragen van de ‘gewone’ motor.

Elektrische motoren

Volledig elektrische auto’s zijn er nog niet zo lang, maar zijn wel flink in opmars. Volledig elektrische auto’s hebben geen traditionele motor en verbruiken helemaal geen fossiele brandstof. Dat betekent dus ook dat ze niks uitstoten. De auto’s rijden helemaal op elektriciteit, maar kunnen op een volle accu vaak minder ver komen dan auto’s op benzine of diesel op een volle tank. Ook zijn elektrische auto’s aanmerkelijk duurder in de aanschaf, omdat de techniek vrij nieuw is en veel kost om te ontwikkelen. Het valt echter te verwachten dat de prijzen van deze auto’s zullen dalen, naarmate er meer modellen op de markt verschijnen en de markt competitiever wordt. Tot die tijd zullen elektrische auto’s weliswaar stil en goedkoop rijden, maar moet je wel flink in de buidel tasten om er eentje te kunnen kopen en lenen ze zich nog niet echt voor de echt lange ritten. Echter, het schone karakter van de elektrische auto, gecombineerd met de stille en soepele rit, maakt het tot een steeds populairder model, waarvan we er nog heel veel gaan zien.