Fossiele brandstof, hybride of elektrisch

Fossiele brandstof, hybride of elektrisch

Het autolandschap verandert de laatste jaren in een hoog tempo. Waar men tientallen jaren eigenlijk alleen maar kon kiezen tussen diesel- en benzinemotoren, zijn de hybride- en elektrische motoren erbij gekomen en lijkt het erop dat met name elektrische auto’s een rijke toekomst hebben. Maar wat is het verschil tussen die drie aandrijvingen?

De motoren op fossiele brandstoffen

Wie een autobedrijf binnenwandelt, zoals dat van Ferdy Snijders in Emmen, zal vooral auto’s zien die motoren hebben op fossiele brandstoffen. Hiermee wordt bedoeld: benzine of diesel en heel soms nog LPG. Dit zijn de meest traditionele vormen van aandrijving en deze worden al meer dan honderd jaar gebruikt om auto’s van A naar B te brengen. Het grote nadeel hiervan is echter, dat fossiele brandstoffen vervuilend zijn en tegenwoordig ook een flinke duit kosten. De prijs van een liter benzine is in de afgelopen twintig jaar gigantisch gestegen en het kost dus behoorlijk veel geld om je auto vol te gooien. De vervuiling van deze brandstoffen zorgt er echter voor dat deze motoren steeds meer in het gedrang komen en fabrikanten druk zoeken naar alternatieven. Maar zoveel jaar aan benzine- en dieselmotoren werk je niet zomaar weg in de automarkt en dus rijdt het aanbod op de occasionmarkt nog altijd overweldigend op benzine of diesel.

Hybride motoren

Hybride motoren lopen ook alweer een tijdje mee en zijn een soort ‘tussenstation’ tussen rijden op fossiele brandstoffen en volledig elektrisch rijden. Bij een hybride motor wordt de traditionele diesel- of benzinemotor ondersteund door een elektromotor, die vaak ook een tijdje op zichzelf kan rijden. Dat betekent dat je korte afstanden volledig elektrisch kan rijden en de benzine- of dieselmotor automatisch aan gaat als je hoger dan een bepaalde snelheid gaat, of als de accu te leeg is om de auto verder aan te drijven. De elektromotoren maken de hybride modellen vaak ook een stuk zuiniger dan hun op benzine of diesel rijdende evenknieën, omdat handelingen die het nodige aan brandstof vragen – zoals het starten of wegrijden – worden ondersteund door de elektromotor en dus minder vragen van de ‘gewone’ motor.

Elektrische motoren

Volledig elektrische auto’s zijn er nog niet zo lang, maar zijn wel flink in opmars. Volledig elektrische auto’s hebben geen traditionele motor en verbruiken helemaal geen fossiele brandstof. Dat betekent dus ook dat ze niks uitstoten. De auto’s rijden helemaal op elektriciteit, maar kunnen op een volle accu vaak minder ver komen dan auto’s op benzine of diesel op een volle tank. Ook zijn elektrische auto’s aanmerkelijk duurder in de aanschaf, omdat de techniek vrij nieuw is en veel kost om te ontwikkelen. Het valt echter te verwachten dat de prijzen van deze auto’s zullen dalen, naarmate er meer modellen op de markt verschijnen en de markt competitiever wordt. Tot die tijd zullen elektrische auto’s weliswaar stil en goedkoop rijden, maar moet je wel flink in de buidel tasten om er eentje te kunnen kopen en lenen ze zich nog niet echt voor de echt lange ritten. Echter, het schone karakter van de elektrische auto, gecombineerd met de stille en soepele rit, maakt het tot een steeds populairder model, waarvan we er nog heel veel gaan zien.

Met de taxi in coronatijd, hoe zit dat?

Met de taxi in coronatijd, hoe zit dat?

Met de taxi in coronatijd, hoe zit dat?  

Een taxi pakken na het stappen, of een taxi pakken voor werk. Voor veel situaties pakten we een taxi. Door de coronacrisis is dit voor veel mensen afgenomen. Omdat je de deur minder uit hoeft, heb je ook minder vervoer nodig. Logisch, maar wat nou als je nu wel een taxi nodig hebt? Kan dat gewoon in coronatijd, en hoe gaat dat dan in zijn werk? In dit blog vertellen we je er alles over!  

Een taxi nemen, kan dat?  

Het antwoord op deze vraag is ja! Ook in deze tijd kun je nog gewoon een ritje met een taxi maken. Wel moet je rekening houden met een aantal zaken. Zo is het belangrijk dat je indien mogelijk reserveert voor een taxi. Je reist alleen met de taxi als je geen gezondheidsklachten hebt. Heb je klachten, dan neem je dus geen taxi en blijf je thuis. Een chauffeur kan ook een gezondheidscheck uitvoeren. Hij vraagt dan of je klachten hebt die bij het virus passen. Is dat het geval, dan kun je helaas niet mee. Daarnaast is het de bedoeling dat je een mondkapje draagt in de taxi als er meer passagiers zijn. Als je de enige passagier bent is dit niet het geval.  

Normaal krijg je vaak extra service van een taxi. Zo opent een chauffeur vaak je deuren en tilt je bagage in de kofferbakruimte. In deze tijd vraagt een chauffeur je om dit zo veel mogelijk zelf te doen. Kun je dit niet zelf, dan is er natuurlijk altijd nog hulp beschikbaar.  

Extra maatregelen  

Er zijn bij de meeste taxibedrijven veel extra maatregelen getroffen. Hierdoor weet je zeker dat je ook in deze tijd veilig kunt reizen. Taxi Groningen heeft bijvoorbeeld een aantal maatregelen opgesteld. Zo zijn de taxi’s uitgerust met speciale schermen. Hierdoor ben je minder in direct contact met de chauffeur. Daarnaast is in alle taxi’s handgel aanwezig. Verder zit je altijd in een ontsmette en schone taxi. Na elke rit worden taxi’s namelijk ontsmet. Dit geldt ook voor het pinapparaat. Na elke transactie wordt deze ontsmet. Zo loop je weinig risico. Dit zijn de extra maatregelen van dit taxibedrijf maar er zijn natuurlijk nog veel meer taxi’s die deze maatregelen hanteren.  

 

Opzoek naar een veilige en goedkope taxi? Kijk dan eens naar goedkoopste taxi Groningen. Je kunt deze dus gewoon reserveren en nog steeds op een veilige manier reizen! 

Hoe kun je jouw kapotte auto verkopen?

Hoe kun je jouw kapotte auto verkopen?

In bepaalde gevallen kan een auto total loss verklaard worden. Dit is het geval als de auto simpelweg niet meer hersteld kan worden, maar is ook het geval als de reparatie duurder uitvalt dan de huidige waarde van de auto. In dat geval is het economisch niet meer verantwoord om de auto te herstellen.

Wat je op zo’n moment kunt doen? Je kunt bijvoorbeeld contact leggen met Autoinkoopbv.nl. Je kunt echter ook nog voor andere mogelijkheden kiezen om jouw kapotte auto te verkopen. Hoe je dit precies kunt doen, vind je in dit artikel terug.

Mogelijkheid 1: door het schadebedrijf/dealer laten verkopen

De eerste mogelijkheid is eigenlijk de makkelijkste: je kunt de verkoop van jouw auto overlaten aan het bedrijf waar jouw kapotte auto nu staat. De kans is groot dat dit bedrijf connecties heeft, waardoor binnen een kort tijdsbestek jouw auto verkocht is.

Mogelijkheid 2: via internet verkopen

Ook kun je als particulier zijnde jouw kapotte auto via het internet verkopen. Houd hierbij wel rekening met extreem lage biedingen; handelaren willen immers voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Mogelijkheid 3: een opkoper bij jou in de buurt contacten

Ongeacht waar je woont, kun je bij jou in de buurt wel een opkoper vinden. Woon je bijvoorbeeld in Den Haag of in de buurt van de Hofstad? Dan kun je op zoek naar een Auto inkoop Den Haag. Bij een dergelijke opkoper ben je aan het juiste adres om jouw kapotte auto snel en moeiteloos te verkopen.

Kies bij voorkeur altijd voor een opkoper bij jou uit de buurt. Met een dergelijke opkoper kun je snel en gemakkelijk een deal maken en de auto op laten halen. Uit eigen ervaring weten wij dat dit veel tijd en moeite scheelt.

Wat is de beste mogelijkheid?

In principe heb je de keus uit bovenstaande drie mogelijkheden. Naar welke mogelijkheid gaat op dit moment jouw voorkeur uit? Wij kunnen je aanraden om voor jezelf een goed vergelijk te maken. Alleen door een goed vergelijk te maken, kun je uiteindelijk de hoogste prijs voor jouw kapotte auto ontvangen. Veel succes!

Bandenreparatie – Doe het zelf

Bandenreparatie hoeft tegenwoordig niet door de automobilisten zelf te worden uitgevoerd. Er zijn veel bandenreparatiewinkels in elke land waar je naartoe zou rijden; trouwens, er is altijd dat goede oude reserveband beschikbaar in de kofferbak van de auto of in het onderstel van de vrachtwagen die u rijdt.

Maar nu ik erover nadenk, er zijn momenten dat je door een afgelegen gebied gaan dat geen reparatiebedrijven heeft, noch bewoners om te helpen tijdens een lekke band. Erger is, de auto of vrachtwagen die je rijdt heeft geen reserveband, en je moet zo snel mogelijk uit die plek om welke reden dan ook.

Nou, eenvoudige band problemen zoals een nagelgat in de band loopvlak kan worden gerepareerd door de automobilisten zelf als ze in de bovenstaande situatie. Ze hoeven alleen maar een tang te hebben om de nagel te verwijderen die het loopvlak van de band sloeg, een aansluiting om het voertuig op te tillen, een moersleutel om de band te verwijderen, een kleine bandenpomp en een bandenreparatiekit (u een reparatiekit kopen bij een van uw buurthardware- of auto-onderdelenwinkels).

Bandenreparatiekits kunnen variëren in verpakking. De typische hebben een rasp tool, een invoeggereedschap, en een paar strengen van stekker strips / reparatie snaren (anderen hebben een buis van rubber cement – een lijm voor de stekker strips).

Het eerste wat je moet doen is om de auto te parkeren op een vlakke ondergrond op de weg schouder, zorg er dan voor dat de motor is uitgeschakeld en parkeerremmen worden ingeschakeld voordat hij de zijkant waar de lekke band is met een aansluiting. Als u iets handigs vinden om een van de wielen anders dan de platte te blokkeren om ervoor te zorgen dat de auto niet zal bewegen vooral wanneer het al is opgevijzeld, beter doen.

Lichtmetalen velgen reparatie: hangt af van de omvang van de schade aan lichtmetalen wielen …

Lichtmetalen velgen kunnen een groot verschil maken in een auto of motor, met verbeterde handling en een mooie uitstraling. Hierdoor upgraden liefhebbers al jaren naar grotere wielen, ter vervanging van basisstalen wielen en wieldoppen om een voertuig van anderen te onderscheiden en een soepelere rit te bieden.

De halteplaats bij de reparatiefaciliteit. Om te profiteren van deze trend, fabrikanten zijn begonnen met hun styling te veranderen aan te spreken op de vraag van de consument naar grotere en flashier wielen, het uitrusten van zelfs alledaagse voertuigen zoals SUV’s, compacte auto’s, bestelwagens, en motorfietsen met een grotere diameter lichtmetalen wielen.

Hoewel ze er geweldig uitzien, vormen lichtmetalen wielen een probleem. Wielen van Europese fabrikanten zoals Volvo, evenals 2- en 3-delige wielen, zoals BBS, hebben de neiging om zacht te zijn en zijn gemakkelijker beschadigd. Wanneer ze beschadigd zijn – gebogen of beteugeld, onder andere potentiële problemen – moet je ze volledig vervangen?

Het vervangen van uw wielen – via een dealer of lokale performance wheel shop – kan honderden dollars kosten en dagen duren, afhankelijk van de ernst van de schade.

Noodzaak, zeggen ze, is de moeder van de uitvinding. Omdat het vervangen van een fabriekswiel kan variëren van $ 350 tot $ 2.000 per wiel (voor sommige Porsche wielen), degenen die niet willen investeren in wielvervanging van een dealer begon te vragen over het hebben van hen “gebogen” terug uit – en de velg reparatie-industrie was geboren.

Zolang de veiligheid is geen probleem (dat is wanneer een wiel kan worden gerepareerd door een professionele technicus zonder afbreuk te doen aan het leven van de passagiers vertrouwen op het wiel om zijn werk te doen), dan lichtmetalen wiel reparatie is een uitstekende keuze voor economie en cosmetische restauratie. Maar als een wiel zwaar beschadigd is, brengt Metro Wheels uw veiligheid niet in gevaar.

Hoe kies je de juiste camperbanden & RV-banden

Weet je dat er een verschil is tussen banden van personenauto’s en camperbanden & RV banden? Zo niet, voel je dan niet slecht. De meeste mensen zijn zich er ook niet van bewust dat er een verschil is. Dit artikel zal u helpen om het verschil te leren en ervoor te zorgen dat u de juiste banden gebruikt voor uw CAMPER of camper.

Wanneer we kijken naar de twee verschillende soorten banden, zou je niet in staat zijn om visueel te vertellen dat ze verschillend zijn, maar er is een significant verschil tussen hen. Banden van personenauto’s zijn ontworpen voor tractie en handling over verschillende wegdek. Camper banden zijn ontworpen voor kracht om het gewicht van de camper en de inhoud ervan te ondersteunen en om de stress van bochten en rug te verwerken.

Camper- en trailerbanden zijn voorzien van “ST” op de zijwand. De ‘Special Trailer’ (ST) banden zijn gebouwd voor een betere duurzaamheid met hoge snelheid, langere trektijd en schadebestendigheid onder zware belastingen. Trailer band constructie varieert nogal wat van autobanden, om die reden, is het belangrijk om de juiste band te kiezen voor uw sleeptoepassing.

In het algemeen, trailer banden hebben dezelfde belasting bereik (of laag) van kraal tot kraal en zijn bias-laag constructie. Dit type constructie zorgt voor een stijvere zijwand die veiliger slepen biedt door het verminderen van trailer sway problemen. Het gebruik van ‘Personenauto’ (P) of ‘Light Truck (LT) banden op een CAMPER, camper of aanhangwagen wordt niet aanbevolen vanwege de constructie. Ze zijn meestal radiaal of bias-belted, waardoor voor een meer flexibele zijwand die kunnen leiden tot meer trailer zwaaien en verlies van controle.

De banden van het personenauto’s bepalen gewoonlijk hun voorwaarde door de hoeveelheid profieldiepte die zij hebben. Aangezien trailerbanden zijn ontwikkeld met een sterkere zijwand en omdat campers niet zo veel worden gebruikt als onze personenauto’s, slijt het loopvlak normaal gesproken niet zo snel, zodat de zijwandconditie gecontroleerd moet worden voor alle campers en aanhangwagens. De meeste trailerbanden hebben een levensduur van 3-5 jaar, maar dat kan aanzienlijk worden verlengd als de banden worden behandeld met een bandenbehandeling en bedekt wanneer ze niet in gebruik zijn.