Ontdek waarom een van de grootste subculturen in de auto-industrie is ontstaan, waarom het zo populair is en waarom JDM-auto’s vandaag de dag zo gewild zijn.

Of je nu een autogoeroe bent of een beginnende liefhebber, je hebt de term “JDM” zeker al eens gehoord. Het staat voor “Japanese Domestic Market” en verwijst naar auto’s die zijn gemaakt door Japanse bedrijven, die zich houden aan de voorschriften van het land. Eenvoudig genoeg. Maar, Japan is een land als alle andere, dus wat maakt deze JDM auto’s dan zo speciaal en gewild dat er een hele automotive subcultuur omheen is ontstaan?

Nou, Japanse auto’s zijn al tientallen jaren een hoeksteen van niet alleen de Amerikaanse automarkt, maar ook die van de hele wereld. De Japanse import in Amerika kwam echter pas echt centraal te staan in het midden van de jaren 1970, wat uiteindelijk zou uitgroeien tot wat we nu voor ons zien.

Kort daarna vonden drifting, tuning en andere vormen van “bizarre” auto-aanpassingen hun weg naar Amerika en later ook Nederland. Voor we het wisten, was er een hele cultuur rond import uit alle landen, vooral Japan. Het idee achter deze JDM levensstijl was eenvoudig: koop een authentieke sportwagen van Japanse makelij en importeer die.

Dat klinkt vrij eenvoudig, maar er zit nog heel wat achter, zoals welke specifieke dingen het in gang hebben gezet, waarom Japanse auto’s ideaal waren voor dit soort levensstijl, en waar de cultuur vandaag staat. In een poging om die vragen te beantwoorden, hier het “echte” verhaal achter de Japanse Binnenlandse Markt (JDM).

Waar het allemaal begon

Om zo goed mogelijk te begrijpen hoe de Japanse autocultuur zijn weg vond naar de Verenigde Staten, moeten we eerst onderzoeken waar iedereen in de Verenigde Staten zo geobsedeerd over is. Tijdens de jaren ’80 begonnen Japanse fabrikanten met het maken van fantastische sportwagens. Voorbeelden zijn de Toyota AE86, originele GT-R/Skylines, enz. Niet lang daarna, kwamen motorsporten zoals driften in de belangstelling in AziĆ«.

Tip: https://www.carstyle.nl/exterieur.html/grill.html

Tot op dat moment hadden de Amerikanen eigenlijk alleen muscle cars en dure Europese exoten. Deze in Japan gebaseerde sportwagens waren echter de perfecte mix van beide werelden: de betaalbaarheid van een Amerikaanse auto met de prestaties en de stamboom van een Europese. Uiteindelijk werden ze in de Verenigde Staten daar ook door gegrepen, wat resulteerde in de enorme fanbase rond JDM-auto’s (en de Japanse automarkt in het algemeen) die we vandaag de dag zien.

Een thuis weg van huis

Het idee achter JDM auto’s is niet uniek. In feite is het de ruggengraat van wereldwijde marketing: importeren en exporteren. Een gloednieuwe Nissan R35 GT-R kopen bij een dealer in Rotterdam is GEEN JDM. Een klassieker uit de fabriek kopen en importeren naar Nederland is dat echter wel. Het heet niet voor niets “Japanese Domestic Market”.

Verrassend genoeg, echter, verwarren veel mensen nog steeds elke in Japan gebouwde auto als “JDM” terwijl dat niet verder van de waarheid kan zijn. Het proces om een authentiek JDM voertuig te krijgen is misschien niet uniek, maar de voertuigen zelf zijn dat zeker wel. Eerlijk gezegd, sommige van de meest badass tuners die er zijn, zijn pure JDM beesten.

 

De Japanners hebben de motoren van hun auto’s met opzet steviger en gemakkelijker upgradebaar gemaakt, terwijl ze de af-fabriek aantallen lager hielden om geen onnodige pk concurrentie uit te lokken. Dit pact, ook bekend als het “Gentleman’s Agreement”, weerhield Japanse fabrikanten er tot 2005 van om de 276 pk-grens te overschrijden.

Tip: https://www.carstyle.nl/exterieur/voorbumper.html

Geen enkele auto kon gemakkelijker en betaalbaarder worden afgesteld om belachelijke pk’s te produceren (we hebben het hier over vier cijfers), terwijl hij ook nog eens een uitstekende gewichtsbalans had, dan een Japanse sportwagen die tussen de jaren ’80 en begin jaren 2000 werd geproduceerd. Maar helaas is geen enkel goed ding zonder de nodige problemen. Het duurde niet lang voordat de overheid ingreep en ieders plezier verpestte…